In het kader van het afstudeervak Beeldende Kunst / Toegepaste Vormgeving 2 ga ik op zoek naar deze ruimtes in de echte wereld en vertaal ze naar twee-dimensionale imaginaire vertrekken waar herinneringen en verhalen in opslag gaan.

he•mi•sfeer (de, zelfst.naamw.; m./v.) Uitspraak: [hemi'sfer] Verbuigingen:hemisferen (meerv.) (Oudgrieks: Hεμι (hemi) = half/helft en Sπηαιρα (sphaira) = "bol") kan verwijzen naar: 1. linker of rechter deel van de hersenen medisch; cerebrale hemisfeer; synoniem: hersenhelft; 2. helft van de aardbol, halfrond; zuidelijke of noordelijke hemisfeer.

ver•haal (het, zelfst.naamw. Uitspraak:[vərˈhal] Verbuigingen:ver|halen (meerv.) verslag van echte of gefantaseerde gebeurtenissen - verhalen vertellen, het scheppingsverhaal, vertelling, geschiedenis, persoonlijk verslag geven, op verhaal komen (herstellen van een indrukwekkende of vermoeiende gebeurtenis).

her•in•ne•ring (de; v; meervoud: herinneringen) - het herinneren; dat wat je je herinnert; geheugen. De terugkeer in het bewustzijn van feiten en ervaringen, in de regel uit eigen belevenis als functie van het geheugen.

natasja exel, student dbkv, cohort 2010, beeldend afstuderen: juni 2014, begeleiders: willem tanja - tiemen voorhorst



woensdag 14 mei 2014

statement #1

Een onderdeel van het afstuderen is het schrijven van het statement. De collectie moet verantwoord worden in beeld en in woord. Dit hoort bij de doelstellingen van het vak en is een criteria voor de beoordeling. En ik was net zo fijn kamers aan het maken...
 
Ik schrijf
 
wat eerst nog zo logisch leek, op, en nu lijkt het alsof iemand anders iets zegt en moet ik alles weer bij elkaar hengelen
 
In mijn Carthago

pak ik een stoel van de stapel en zie dat ik gespiegeld wordt door mijn contrapunt, samen beginnen we te schrijven  

 
Carthago

Metaforen [...]

De metafoor die het meest onveranderd is gebleven en tot de dag van vandaag gebruikt wordt is die van Aurelius Augustinus (354 - 430 na Chr.). Deze Romeinse theoloog en filosoof schreef in Boek X van de Belijdenissen over paleizen, gebouwen, bergplaatsen, holen en schatkamers als beelden van het geheugen waarin men zijn herinneringen 'herbergt'. Augustinus ontleende zijn metaforen aan de legendarische stad Carthago. Dit was zijn directe omgeving waar zich paleizen bevonden die hij van binnen en buiten kende. Hij nam deze architectonische structuren op in zijn gedachten als locatie voor het bewaren van zijn herinneringen en verhalen. De metafoor van de loci ontstaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten