In het kader van het afstudeervak Beeldende Kunst / Toegepaste Vormgeving 2 ga ik op zoek naar deze ruimtes in de echte wereld en vertaal ze naar twee-dimensionale imaginaire vertrekken waar herinneringen en verhalen in opslag gaan.

he•mi•sfeer (de, zelfst.naamw.; m./v.) Uitspraak: [hemi'sfer] Verbuigingen:hemisferen (meerv.) (Oudgrieks: Hεμι (hemi) = half/helft en Sπηαιρα (sphaira) = "bol") kan verwijzen naar: 1. linker of rechter deel van de hersenen medisch; cerebrale hemisfeer; synoniem: hersenhelft; 2. helft van de aardbol, halfrond; zuidelijke of noordelijke hemisfeer.

ver•haal (het, zelfst.naamw. Uitspraak:[vərˈhal] Verbuigingen:ver|halen (meerv.) verslag van echte of gefantaseerde gebeurtenissen - verhalen vertellen, het scheppingsverhaal, vertelling, geschiedenis, persoonlijk verslag geven, op verhaal komen (herstellen van een indrukwekkende of vermoeiende gebeurtenis).

her•in•ne•ring (de; v; meervoud: herinneringen) - het herinneren; dat wat je je herinnert; geheugen. De terugkeer in het bewustzijn van feiten en ervaringen, in de regel uit eigen belevenis als functie van het geheugen.

natasja exel, student dbkv, cohort 2010, beeldend afstuderen: juni 2014, begeleiders: willem tanja - tiemen voorhorst



maandag 10 maart 2014

inleiding #1

Mijn interesse in de werking van de herinnering begint in december 2012.
Ik maak in die tijd voor het vak Autonome Vormgeving 5 een conceptueel beeld van een herinnering. Dat beeld ontstaat naar aanleiding van een verhaal dat mij moeder mij vertelt over een periode waarin zij (10 jaar oud) met haar ouders de Deli Maatschappij aan de Herengracht in Amsterdam bezoekt. Haar oom en tante zijn daar indertijd de huismeesters en regelen het totale huishouden en de facilitaire dienst. Het verhaal van mijn moeder is uit 1956.

BEELD IV
(er waren er nog 3)

Beeld IV is een gewaarwording die ontstaat door het luisteren naar het verhaal De Delimaatschappij, een herinnering van mijn moeder.

Voor mij als beeldmaker van verhalen is deze herinnering een bron vol inspiratie. De details van de herinnering zijn haarscherp en kunnen desgevraagd tot op de dag van vandaag aangevuld worden met nieuwe informatie. Mijn moeder heeft een wonderlijk goed geheugen. Dit heb ik nog zelden bij anderen opgemerkt en zelf zeker niet geërfd. Mijn geheugen is selectief, vertekend en dient vooral tot doel de (mijn) wereld aangenamer te maken.
Het geheugensysteem in mijn moeder bevat veel historische feiten, honderden namen, plaatsen, details en gebeurtenissen. Ze zijn in haar wezen opgeslagen.
Je vraagt je af hoe? Ik ook.



Gewaarwording
Dit is mijn gewaarwording van een mogelijk systeem dat zich heeft ontwikkeld in het herinneringscentrum van de hersens van mijn moeder:

Beeld IV is een registratie van de realistische feit en uit het vertelde verhaal. Het laat een mogelijkheid zien van een logisch systeem dat gebruikt zou kunnen worden voor het geloofwaardig archiveren van herinneringen.

Om een groot aantal details en feiten op te slaan moet je referentiekaders en context hebben om tot de kern komen. De uit het verhaal geëxtraheerde feiten worden in een systeem opgeslagen. Dit systeem houdt in dat de feiten uit de herinnering zo gecodeerd worden dat zij samen tot één groep gaan behoren. Deze groep bestaat uit deze specifieke herinnering. De feiten worden allen voorzien van trefwoorden en een unieke code.


Feiten: onderwerpen, beelden, gebruiksvoorwerpen, personen, gegevens, data, details.


Deze opgeslagen feiten worden door het systeem (het herinneringscentrum van de hersens) herkend en geactiveerd als, bijvoorbeeld in een gesprek, een trefwoord wordt genoemd. Het systeem herkent het trefwoord en activeert de codes die horen bij de opgeslagen feiten. Ze worden naar de oppervlakte van het bewustzijn gebracht en zijn gebruiksklaar om ingezet te worden in het gesprek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten