In het kader van het afstudeervak Beeldende Kunst / Toegepaste Vormgeving 2 ga ik op zoek naar deze ruimtes in de echte wereld en vertaal ze naar twee-dimensionale imaginaire vertrekken waar herinneringen en verhalen in opslag gaan.

he•mi•sfeer (de, zelfst.naamw.; m./v.) Uitspraak: [hemi'sfer] Verbuigingen:hemisferen (meerv.) (Oudgrieks: Hεμι (hemi) = half/helft en Sπηαιρα (sphaira) = "bol") kan verwijzen naar: 1. linker of rechter deel van de hersenen medisch; cerebrale hemisfeer; synoniem: hersenhelft; 2. helft van de aardbol, halfrond; zuidelijke of noordelijke hemisfeer.

ver•haal (het, zelfst.naamw. Uitspraak:[vərˈhal] Verbuigingen:ver|halen (meerv.) verslag van echte of gefantaseerde gebeurtenissen - verhalen vertellen, het scheppingsverhaal, vertelling, geschiedenis, persoonlijk verslag geven, op verhaal komen (herstellen van een indrukwekkende of vermoeiende gebeurtenis).

her•in•ne•ring (de; v; meervoud: herinneringen) - het herinneren; dat wat je je herinnert; geheugen. De terugkeer in het bewustzijn van feiten en ervaringen, in de regel uit eigen belevenis als functie van het geheugen.

natasja exel, student dbkv, cohort 2010, beeldend afstuderen: juni 2014, begeleiders: willem tanja - tiemen voorhorst



donderdag 27 maart 2014

onderzoek #1

Het proces voor BKT2, Kunst of Vormgeving: De Collectie, begint hier.

VERHALEN VERTELLEN

Even ben ik afgeleid tijdens het 'interwebben'. Ik zoek iets, maar weet niet meer wat. Ik raak letterlijk verstrikt in het web. Terwijl ik daar hang, gewikkeld in  kleverige massa, verschijnt er een wereld op mijn scherm.
Niels KLim's journey under the ground van Baron Ludvig Holberg, 1845.

- a narrative of his wonderful descent to the subterranean lands; together with an account of the sensible animals and trees inhabiting the planet Nazar and the Firnament -

Het verhaal verteld over een wereld waarin iedereen een stem heeft. Niet alleen de inwoners, maar ook de muziekinstrumenten en de bomen. Ze praten niet alleen, maar zijn ook nog recalcitrant en redelijk vervelend. Er zijn ook illustraties bij, sommige zijn zo sereen dat ik er in wegzweef. En precies dan verdwijn ik in het verhaal.
 

 
Hoe lang ik daar hang, weet ik niet. Maar ik bungel nog steeds en lees scènes uit het absurde verhaal. Ineens krijg ik het gevoel dat er van buiten mijn nieuwe wereld iemand naar me kijkt. Ik trek mijn hoofd uit de plakkerigheid en vraag wat er is. Hij zegt, "ik dacht, ik ga eens kijken, want ik hoorde je al een tijdje niet". Alles goed, zeg ik, alleen een beetje slapjes. "Je had misschien geen drie uur moeten googelen", zegt de hond en hij loopt weg. "En ohja, ik lust wel wat", roept ie vanuit de gang. Ik merk dat ik ook trek heb, Verhalen Vertellen maakt hongerig...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten