In het kader van het afstudeervak Beeldende Kunst / Toegepaste Vormgeving 2 ga ik op zoek naar deze ruimtes in de echte wereld en vertaal ze naar twee-dimensionale imaginaire vertrekken waar herinneringen en verhalen in opslag gaan.

he•mi•sfeer (de, zelfst.naamw.; m./v.) Uitspraak: [hemi'sfer] Verbuigingen:hemisferen (meerv.) (Oudgrieks: Hεμι (hemi) = half/helft en Sπηαιρα (sphaira) = "bol") kan verwijzen naar: 1. linker of rechter deel van de hersenen medisch; cerebrale hemisfeer; synoniem: hersenhelft; 2. helft van de aardbol, halfrond; zuidelijke of noordelijke hemisfeer.

ver•haal (het, zelfst.naamw. Uitspraak:[vərˈhal] Verbuigingen:ver|halen (meerv.) verslag van echte of gefantaseerde gebeurtenissen - verhalen vertellen, het scheppingsverhaal, vertelling, geschiedenis, persoonlijk verslag geven, op verhaal komen (herstellen van een indrukwekkende of vermoeiende gebeurtenis).

her•in•ne•ring (de; v; meervoud: herinneringen) - het herinneren; dat wat je je herinnert; geheugen. De terugkeer in het bewustzijn van feiten en ervaringen, in de regel uit eigen belevenis als functie van het geheugen.

natasja exel, student dbkv, cohort 2010, beeldend afstuderen: juni 2014, begeleiders: willem tanja - tiemen voorhorst



woensdag 2 april 2014

onderzoek #2

Kijk even naar deze theorie / definitie:

herinnering

her`in•ne•ring (de-woord; vrouwelijk) - herinneringen

het zich herinneren, geheugen; dat wat men zich herinnert: iem. iets in herinnering brengen; ter herinnering aan een grootse gebeurtenis; een dierbare herinnering; voorwerp dat aan iets of iem. herinnert, aandenken.

herinnering: 1 het herinneren, memorie; 2 bijgebleven indruk, beeld reminiscentie; 3 geheugen; 4 aandenken, souvenir; 5 datgene waarmee iem. herinnerd wordt iets te doen of te laten rappel.

herinnering: de terugkeer in het bewustzijn van feiten en ervaringen, in de regel uit eigen belevenis als functie van het geheugen.

herinnering: geheugen, memorie, gedachtenis, heugenis, memento, nagedachtenis, aandenken, souvenir, reminiscentie, rappel, recollectie.

...en hou dit even vast.

En dat is waar het om gaat: hoe doe je dat? En hoe deden ze dat vroeger?
Door het gebruik van mnemonische technieken. Dit is eeuwenoud en zolang er begrippen worden gevormd van wat 'herinnering' is en doet, wordt die gekoppeld aan mnemonische technieken.

Een paar mooie voorbeelden:
 
Giuloi Camillo, Geheugentheater, 1544
 
Giulio Camillo, ca. 1480 - 1544

De Italiaanse filosoof Giulio Camillo geeft het 'creëren van de wereld' weer als herinneringstheater in het werk L’Idea del Theatro (1544). Het theater is vormgegeven als een arena waarin de studenten die zijn colleges volgen, toeschouwers worden.

Het geheugentheater wordt door artiesten en schrijvers nog steeds aangehaald en naar verwezen en opnieuw geïnterpreteerd. Bijvoorbeeld in Frances Yates’s invloedrijke boek, The Art of Memory (1966) en in de publicaties van Ted Hughes (1992), Carlota Caulfield (2003), en Hilary Mantel in Wolf Hall (2009); in het werk van beeldende kunstenaars, Jean Dubuffet (1977) en Bill Viola (1985). 


Robert Fludd, Temple of Music, 1617-18

Robert Fludd, De mens en de macrokosmos, 1619


 
Robert Fludd, 1574 - 1637
 
Hij was een Brits natuurkundige, astroloog en mysticus. Hij trachtte een filosofisch systeem te vormen, gebaseerd op zowel het fysieke als het geestelijke. De mens als microkosmos bewegend in de macrokosmos, de wereld, beide als onderdelen van het universum.
 
Zijn illustratie De mens en de macrokosmos (1619) geeft binnen deze filosofie de identiteit en het bewustzijn weer.

De muziektempel is een ingewikkeld mnemonisch systeem voor noten, toonladders en andere technische aspecten van muziek. Ik begrijp uit de informatie op internet dat er slechts weinig mensen zijn die dit begrijpen.

Interessant is dat de moeilijkheidsgraad zou aangeven dat de betekenis en het beeld van deze tempel vooral voortkomen uit het bewustzijn van Fludd zelf en gebaseerd zijn op zijn eigen herinnering.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten